Cikkek - (2015.11.25)
Az új Ibiza CUPRA a lehető legtisztább formában testesíti meg a SEAT márka lényegét – érzelmekben gazdag formavilág, kiemelkedő menetteljesítmények és a legkorszerűbb technika együttese alkotja a kategória egyik legdinamikusabb modelljét. Kompakt külsejével és magas színvonalú funkcionalitásával az Ibiza CUPRA a mindennapok tökéletes sportautója.
Az új 1.8 TSI motor turbófeltöltőjével és kombinált közvetlen/szívócsatorna-befecskendezésével kompakt high-tech aggregát, amelynek 192 lóereje (141 kW) különösen színvonalas menettulajdonságokat biztosít. Teljesítménye 12 lóerővel alakul magasabban elődjéhez képest, míg forgatónyomatéka még nagyobb mértékben, 250-ről 320 newtonméterre emelkedett, mégpedig rendkívül széles, az 1450 és 4200 percenkénti fordulatszám közötti tartományon. E paraméterek minden menethelyzetben intenzív vonóerőről gondoskodnak, az új Ibiza CUPRA így álló helyzetből mindössze 6,7 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége pedig 235 kilométer/óra.
Különös figyelmet szenteltek a tervezők e motor fejlesztése során az égésfolyamatnak. Az FSI közvetlen benzinbefecskendezés mellett az 1.8 TSI indirekt módon a szívócsatornába, közvetlenül az állítható perdületkeltő élek elé is fecskendezhet üzemanyagot, ahol intenzív áramlásban keveredhet a beszívott levegővel. A szívócsatorna-befecskendezés a részleges terhelési tartományokon jut fontos szerephez, egyaránt hatékonyan mérsékelve az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.
Az FSI rendszer közös nyomócsövének nyomásszintje 150-ről 200 barra nőtt. A közvetlen benzinbefecskendezés indításkor és a magasabb terhelési tartományokon aktív és munkaütemenként két vagy akár három adagban juttathatja a benzint az égésterekbe. A szívási ütem további optimalizálása érdekében a szelepvezérlés még szélesebb körű állíthatósággal működik. A szelepemelést két fokozatban szabályozó rendszer immár a szívó- és kipufogóoldalon egyaránt megtalálható, s mindkét vezérműtengely 30 vagy 60 fokos szögtartományon állítható.
A négyhengeres erőforrás olyan további fejlett megoldásokat is tartalmaz, mint például a legkorszerűbb hőmenedzsment-rendszer. A hűtőfolyadék térfogatáramát itt közös modulba épített, két gyorsműködésű forgótárcsás szelep szabályozza, amelyeket csigakerék-hajtáson keresztül elektromos léptetőmotor mozgat. E technika a hidegindításokat követően fontos szerepet játszik a kenőolaj mielőbbi üzemi hőmérsékletre hevítésében. A forgattyúházban ekkor viszonylag sokáig szünetel a hűtőfolyadék keringtetése, az utastér fűtéséről a hengerfej önálló hűtőköre gondoskodik. Ennek megfelelően a hőenergiát ekkor feleslegesen a környezetébe disszipáló főhűtőben amíg csak lehet, nem indul meg az áramlás.