CarsAndGirls.hu - Az on-lány férfimagazin, Cars and Girls.hu - Az on-lány férfimagazin

Keresés

A kereséshez írd be a keresett szót vagy kifejezést

Kiemelt Galéria

Misik Renáta
Galéria - Misik Renáta

Kiemelt Videó

A Fuel Girls showja a Tuning Show 2008-as ...
10 Mb

Kiemelt Hír

Miből lesz a cserebogár? - "A kicsi Lakyboy"

  CAG: Mi az elsõ gyermekkori autós élményed?   Márton Zoltán "Lakyboy": Az elsõ ...

Hírlevél

Iratkozz fel a CarsAndGirls.hu hírlevelére e-mail címeddel

Partnerek

sajtfoto.hu
A BMW roadsterek története
Cikkek - (2009.09.20)

A stílus és divat változik, a tartalom viszont állandó: a BMW roadsterek átértelmezték az autó korai definícióját és a kényelmes közlekedési eszközből igazi élvezeti cikket alkottak. Az 1934 májusában rendezett Berlini Motor Show-n bemutatott BMW 315/1 koncepciója és hathengeres motorja az egész márka jövőbeni formáját meghatározta. A korszakalkotó roadster szelleme a közelmúltban bemutatott új BMW Z4-esben él tovább.



A kezdetek: a BMW 315/1 és a BMW 319/1

 

 


A BMW 315/1 volt az első bajor sport roadster, amely közvetlenül hosszú motortere mögött elhelyezett sportüléseivel, alacsony szélvédőjével és vászontetejével az immár 75 éves sikertörténet első tagja volt. A hátrafelé szélesedő, és rendkívül áramvonalas karosszéria amellett, hogy eleganciát kölcsönzött, remek légellenállással ruházta fel az autót. A kicsi, de korában erősnek számító 1.2 és 1.5 literes hathengeres motorok 34 illetve 40 lóerős teljesítményre voltak képesek és körülbelül 10 liter üzemanyagot igényeltek egy 100 kilométeres út megtételéhez, így üzemeltetési költségük semmivel sem volt nagyobb, mint egy kisebb középkategóriás járművé. A 120 kilométer végsebességre képes 315/1 roadster kora egyetlen szériagyártású sportkocsija volt, sőt az első sportsiker sem sokáig váratott magára, ugyanis az 1934-es Alpesi Rallyn a Richard Brenner/Albert Kandl/Ernst Delius összeállítású csapat kategóriagyőzelmet aratott vele. 1935 közepéig az autóból összesen 230 darab készült el.

 

 

A koncepció sikerét látva a gyár még ugyan ennek az évnek a végén bemutatta a BMW 319/1 névre keresztelt típust, amelyet már 1.9 literes, 55 lóerős benzinmotor hajtott és 135 kilométeres óránkénti sebesség megtételére volt képes.

 

 

A háború előtti korszak: a BMW 328 Roadster

 

 

 

1936-ban a BMW mérnökei kifejlesztették a legendás M328-es motorblokkot, amely a BMW 328 sportkocsit hajtotta. A 80 lóerős, 830 kilós, tökéletesen kiegyensúlyozott autó versenyváltozata az 1936-os nürburgringi futamon remek stabilitásának köszönhetően maga mögé utasította jóval erősebb versenytársait is. A szériagyártású 328-asok 1937-től álltak a vásárlók rendelkezésére és 155 km/órás végsebességükkel egyaránt alkalmasak voltak versenyzésre és mindennapi használatra, azonban még mindig csak kis szériában (464 darab) készültek 1940-ig.

 

 

Komfort és elegancia: a BMW 507

 

 

 

Amíg a 328-as a BMW autósport iránti ambícióin alapult, a gyár BMW 507 elnevezésű roadstere a kényelmet és az eleganciát hivatott megtestesíteni. A kor egyik legdivatosabb autója 1955-ben mutatkozott be New Yorkban, az újságírók és a közönség legnagyobb örömére. A hosszú, keskeny motortér, a kényelmes utastér és a rövid, férfias hátsó rész tökéletes arányosságot mutat és időt álló designjában még ma is sokan gyönyörködnek. Az 507-es V8-as alumínium erőforrását máig az első könnyűépítésű szériagyártású V8-as motorként emlegetik. A 3.2 literes, 150 lóerős (később 165 lóerős) 507-esek már 220 km/órás sebességre is képesek voltak. A több hegyi versenyen is sikeresen szereplő, különleges autót mindössze 251 büszke tulajdonos birtokolhatja.

 

 

Technológiai úttörő: a BMW Z1

 

 

 

A '60-as, '70-es évek biztonság és kényelem iránti fokozott igénye egy időre gátat vetett a roadsterek piacának, így legközelebb csak 29 évvel később kerülhetett kék-fehér logó ilyen sportkocsira. A BMW Z1 1988-ban mutatkozott be fém és műanyag ötvözte karosszériájával, 2.5 literes, 170 lóerős motorjával, amit az aktuális 3-as sorozattól vettek kölcsön. Az autó korának technológiai úttörője volt különlegesen nyíló - a karosszériába süllyedő - ajtóival, valamint könnyűépítésű burkolatával. Az elöl középen elhelyezkedő motor nagy stabilitást, 9 másodperces 0-100-as sprintet és 225 km/órás sebességet szavatolt az 1250 kilós roadsternek. Az 1991-ig gyártásban lévő modellből összesen 8000 darab készült.

 

 

A vezetés élménye nagy számokban: a BMW Z3

 

 

 

A BMW Z1 átütő sikere bizonyította, hogy nagy a kereslet a kétüléses bajor sportkocsikra, így a gyár 1995-ben elkezdte gyártani a BMW Z3-ast. Az autó teljes mértékben a vezetési élményre fektette a hangsúlyt attraktív karosszériájával és 115 illetve 140 lóerős, négyhengeres erőforrásaival. A nagy sikerre való tekintettel a Z3-ast később 3.2 literes, 325 lóerős motorral is meg lehetett vásárolni, amivel létrejött a BMW M Roadster fogalma. A modell 1999 és 2002 között Coupé változatban is kapható volt, amely sokak szerint minden idők egyik legszebb keménytetős BMW Roadstere.

 

 

Mérföldkő az autótechnikában: a BMW Z8

 

 

 

Az új évezred beköszöntével a bajor gyártó büszkén mutatta be különleges új roadsterét, a BMW Z8-ast. Az autó arányaival és klasszikus vonalaival a nagy elődöt, a BMW 507-est idézte, technológiailag pedig kora élvonalába tartozott alumínium-ötvözetből készült karosszériájával és 5.0 literes, nem kevesebb, mint 400 lóerős V8-as motorjával. A roadster hatsebességes, manuális váltója és a jól hangolt sport futóműve a vezetés egyik legközvetlenebb élményét nyújtotta, amely számokban annyit tesz, hogy a legendás Nürburgring-Nordschleife, 20km-es pályáján az autó képes a 8:15-ös kör lefutására.

 

 

Napjaink atlétája: a BMW Z4

 

 

 

A BMW Z4-es a 2002-es a Párizsi Motor Show-n mutatkozott be a nagyközönségnek. Az autó a BMW új formanyelvének egyik első képviselője volt, és kategóriájában új sztenderdeket fektetett le. A karosszérián játszó konvex és konkáv felületek, a kemény sarkok és a lekerekített vonalak tökéletes harmóniát alkotnak. A Z4-et kezdetben 2.5 és 3.0 literes benzines motorokkal kínálták, amik 192 illetve 231 lóerő leadására voltak képesek, azonban később megjelent a BMW Z4 M változata is, a 3.2 literes, 345 lóerős erőforrással. Ezen a roadsteren használtak először a DSC III dinamikus stabilitásvezérlő egységet is, amely példás biztonságot szavatolt a Z4 számára.

 

 

Teljesítmény és stílus: a vadonatúj BMW Z4

 

 

 

A bajor gyár legújabb roadsterét az új Z4-et 2009 tavaszán mutatták be. Az autó minden eddiginél kiforrottabban egyesíti magában a stílust és a lenyűgöző teljesítményt, mindazonáltal kategóriája egyetlen olyan modellje, amely klasszikus roadster arányokat hordoz, hátsó kerék meghajtású, valamint nyitható keménytetővel is rendelkezik. Az új Z4 a BMW roadsterek gyártásának 75 éves tapasztalatát és szenvedélyét hordozza magában. A teljesen automatikusan üzemelő keménytető mindössze 20 másodperc alatt, akár menet közben is nyitható, illetve csukható. Nyitott állapotban igazi roadster élményben lehet része az utasoknak, míg zárt állapotban egy prémium kategóriás sportkupé minden kényelme élvezhető. Érdekesség, hogy a férfias sportautó megtervezése női designerek munkája: Juliane Blasi az autó dinamikus külsejéért, Nadya Arnaout a stílusos belső térért, Hilke Schaer pedig a színekért és anyagokért felelt a BMW tervezőcsapatának tagjaként.

 

 

A BMW roadstereket, amelyek kategóriájukban mindig a legmodernebb képviselők között léptek elő, 75 éves történelmük során végigkíséri, egy a mai napig helyt álló reklámszöveg: az 1934-es, BMW 315/1 modell szórólapján álló leírás szerint a BMW új sportautója gyönyörű és megbízható, amelyben a sportosság és a vezetés élménye a gazdaságos túraautó képességeivel ötvöződik...

 

 

fotók: BMW

 


 

Kapcsolódó galériák
BMW roadsterek

Nap képe

Nap képe

Hónap háttere

Hónap háttere